Wednesday, May 19, 2010

USTAZAH DAN CIKGU

Tak tau hari nie aku nak post pasal ustazah pulak...ape pun aku teringatkan pada ustazah aku masa aku darjah satu...baik , sopan santun , berbudi bahasa, masa tu aku ingat dia belum kawin kot.tahun 1980-an aku melangkah masuk ke sekolah rendah.. Ramai dikalangan cikgu yang garang masa tu.. aku cukup takut tengok cikgu yang garang pada masa tu. hehehehhehee

TAK NAK CERITA TENTANG CIKGU ...AKU NAK CERITA TENTANG SEORANG USTAZAH YANG...aku ingat sampai la nie..... rasa nak menagis pun ader...hahaha
Bermula sejarah hidup aku dengan pembelajaran secara formal di sebuah sekolah rendah kerajaan..
so ada seorang ustazah yang sangat baik...tak penah marah...aku pun pelik.....dengan kerenah kenakalan anak-anak murid dia( ustazah ) relex dan tenang menangkis semua tu....
mukanya pun berseri pada aku la masa tu...aku pun budak lagi.......... so kalau ader yang baik dan yang garang aku 'MARK " dalam hati dan ingat sampai mati wakakakakakka...

Menang tak dapat di nafikan tugas seorang ustazah/guru/cikgu dan pembimbing adalah untuk mendidik dan membina luaran dan dalaman anak-anak murid.... so... untuk menyerapkan semua itu adalah satu tugas yang amat sukar lebih-lebih lagi bab agama... tipu kalau senang...
cuba cerita bab lain muzik ke....aktiviti luar ke ...laju jer....

Aku merupakan seorang pelajar yang nakal... taklah jahat sangat sekadar kenakalan seorang kanak-kanak normal... semua kerja sekolah tak penah aku buat... tu yang bagus dan baiknya sikap aku.... jadi seorang ustazah inilah yang banyak membimbing aku... aku dipimpin dengan kata-kata motivasi yang belum sampai tahap aku mendengarnya...aduh.........

Mungkin setiap hari aku disuap dengan kata-kata hikmat... telah menjadikan aku seorang yang matang dari usia.... em...berkemungkinan.... segala apa yang diceritakan adalah benar oleh ustazah ku...segalanaya adalah pengalaman yang lepas untuk aku jadikan iktibar dan pedoman hidup... aku bukan dari kalangan keluarga yang berada..bila aku bersekolah pagi....di sebelah petangnya pula aku membantu ayah dan ibu ku memungut getah beku...
itulah rutin hidup ku ...
so...bila aku nak study....malam..? hahahahaaa....malam aku bertemankan lampu pelita minyak tanah..
kalau sekarang semua orang gunakan buat lampu raya...hehehehehheehehee...
Ayah hanaya bekalkan doa dan kata-kata hikmat buat ku untuk terus berjaya dalam pelajaran...ibu... pula oh...!!ibuku.... syurga ku....dibawah tapak kakimu...
Aku REDHO....
Kini aku tak lupe segala jasa USTAZAH pada ku... ku coretka di DIARY BLOG KU INI..
untuk tatapan generasi ku...waris waris ku.... sebagai tanda kecil sekecil zarah, sebagai penghargaan buat USTAZAH ku

Segala tunjuk ajar ustazah tak dapat aku lupakan..... pengenalan dengan Bismillahhirrohmannirrohim.......hingga lah Amin...
satu persatu diajar dengan mahraj dan sebutan yang jelas dan betul....dari tahun satu dua tiga dan empat tanpa jemu..... dengan gigih agar melekat pada hati insan yang masih putih suci dan murni....itulah niat seorang ustazah....selain membentuh jiwa dalaman yang jitu dan teguh untuk berpegang pada tiang agama....
benih yang disemai...hingga kini ...aku masih terngiang-ngiang di telinga aku..adoi....

Ape khabarnya sekarang ustazah ku....semoga dia berada di dalam kesejahteraan.....

No comments:

Traffik Acik Mimi Headline Animator